Psiholog Daniela CUCU
REZUMAT
În lucrarea de fata am studiat în ce masura tatuajele, taieturile si arsurile reprezinta un factor de risc în structura de personalitate a recrutului (în ce masura coreleaza pozitiv cu psihitismul si tulburarile de comportament).
Cuvinte cheie:
Antecedent 1 = tatuaje, taieturi, arsuri
Scala P = psihotism
Scala C = tulburari de comportament
IUNIE 2005
În structura de personalitate a recrutului pot sa apara anumite accentuari de diferite intensitati care sunt latente în conditii obisnuite. Probleme pot sa apara sub influenta unor factori de mediu, datorita carora aceste accentuari se pot intensifica depasind sfera normalului, decompensându-se, generând conduite inadecvate manifeste. Mediul militar, cu rigorile si solicitarile sale din punct de vedere al normelor de viata si conduita, poate determina decompensarea structurilor dizarmonice. Manifestarile dezadaptative, exprimate în abateri disciplinare având uneori implicatii deosebit de grave, fac absolut necesara cunoasterea celor care prezinta accentuari de personalitate.
Bateria de teste folosita în studiu:
– testul Raven
– scala de antecedente personale
– chestionarul de personalitate Eysenk
Ipoteza de lucru:
– Tatuajele, taieturile si arsurile (din scala de antecedente personale) coreleaza pozitiv cu tulburarile de comportament si psihotismul (din chestionarul Eysenk)
Repere teoretice:
– Tatuajele sunt desene sau inscriptii impregnate durabil pe piele, cu continuturi diferite. în functie de tipul si semnificatia lor li se acorda unul din cele trei grupuri valorice:
– grup 0 (fara risc adaptativ)
– grup 1 (cu risc adaptativ mediu)
– grup 2 (cu risc adaptativ crescut)
Voi exemplifica, din esantionul de studiu (34 subiecti):
– împrejurarea si motivul pentru care a fost facut tatuajul
– tema si marimea sa
– numarul (unic/multiplu)
– zona pe care este desenat (zone “clasice”- antebrat, brat, piept / zone putin vizibile – abdomen, spate etc.
De obicei subiectii declara ca si-au facut tatuajele în cadrul unui grup de prieteni, sub influenta alcoolului, prin imitatie (au vazut la altii si le- a placut).
Ca teme mai des întâlnite mentionam:
– cap de câine (pe picior) – dinamovist
– tribale (bratari) – decorative (umeri, picioare, abdomen, piept)
– cap de lup (umar)
– litere – initiale de prenume (el si fosta prietena)
– chinezesti (antebrat drept) – zodia lui si a prietenei
– nume de formatie rapp
– expresii: “Ma urasc”, “Tatal meu odihneasca- se în pace”, “Pregatit pentru moarte”
– dracusor pe inima
– simboluri – în si Iang – Bine si Rau
– semne chinezesti – “Viata, sex, moarte”
– o frunza de canabis (antebrat) – consuma canabis o data pe luna, când simte nevoia de a sta singur
– delfin (umar)
– flacara (antebrat)
Consider tatuajele ca fiind un mod de exprimare special al unor persoane aflate în impas fie tranzitoriu, datorat teribilismului, fie prelungit, datorat conjugopatiilor familiale (certuri cu parintii), carentelor afective, deceptiilor sentimentale, pierderea unui parinte (reactie depresiva de doliu), greutati financiare etc.
Subiectii cu tatuaje prezinta de obicei si taieturi. Scarificarea tegumentelor este o forma de automutilare si reprezinta o manifestare psihopatologica ce exprima tulburarea instinctului de conservare, fiind asociata în multe cazuri cu tentativa autolitica.
Studii de caz:
S. T. – 8 clase – N. B. Raven = 27, G. P. = 2 (intelect submediu) – agricultor
Antecedente:
– scarificarea tegumentului antebratelor la 17 ani, sub influenta alcoolului, deoarece a fost parasit de prietena.
– Betii rare, amenzi pentru scandal
– A ramas repetent în clasa a X- a datorita absentelor si a abandonat scoala
– Tentativa autolitica prin spânzurare la 18 ani (recent) datorita certurilor cu parintii
E. P. Q. – extravert (e=0), sincer (l=0), psihotism mediu (p=1), usor instabil emotional (p=1), tulburari majore de comportament (c=2)
S. S. – 6 clase – N. B. Raven = 53, G. P. = 0 (inteligenta superioara) – fermier Franta
Antecedente:
– tatuaj tribal pe ½ de spate
– consum de canabis si Ecstasy de 5- 6 ori
– repetent cl. a VII-a, abandon scolar
– tentativa autolitica prin ingestie medicamentoasa la 13- 14 ani – certuri cu parintii
– fugi repetate de acasa (parintii au divortat când recrutul avea 16 ani; tata violent; recrutul locuieste cu mama)
E.P.Q. – introvert (e=2), sincer (l=0), personalitate dizarmonica (p=2), instabil emotional (n=2), tulburari majore de comportament (c=2)
Rezultatele la testele aplicate la recrutare eşantionului de studiu:

Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si consum de droguri:
Correlations | |||
ANTEC. 1 | ANTEC. 2 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 432 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 011 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 2 | Pearson Correlation | 0. 432 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 011 | . | |
N | 34 | 34 | |
* | Correlation is significant at the 0. 05 level (2- tailed). |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si consum de alcool:
Correlations | |||
ANTEC. 1 | ANTEC. 3 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 280 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 108 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 3 | Pearson Correlation | 0. 280 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 108 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si condamnari, amenzi penale, casa de copii:
ANTEC. 1 | ANTEC. 4 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1. 000 | -. 045 |
Sig. (2- tailed) | . | . 800 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 4 | Pearson Correlation | -. 045 | 1. 000 |
Sig. (2- tailed) | . 800 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si tulburari psihice:
ANTEC. 1 | ANTEC. 5 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 257 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 143 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 5 | Pearson Correlation | 0. 257 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 143 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si traumatism cranio-cerebral:
ANTEC. 1 | ANTEC. 6 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | . a |
Sig. (2- tailed) | . | . | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 6 | Pearson Correlation | . a | . a |
Sig. (2- tailed) | . | . | |
N | 34 | 34 | |
a | Cannot be computed because at least one of the variables is constant. |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si tulburari de somn:
ANTEC. 1 | ANTEC. 7 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 459** |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 006 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 7 | Pearson Correlation | 0. 459** | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 006 | . | |
N | 34 | 34 | |
** | Correlation is significant at the 0. 01 level (2- tailed). |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si exmatriculat, repetent:
ANTEC. 1 | ANTEC. 8 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 174 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 325 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 8 | Pearson Correlation | 0. 174 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 325 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si tentativa autolitica:
ANTEC. 1 | ANTEC. 9 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 237 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 177 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 9 | Pearson Correlation | 0. 237 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 177 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si fuga de acasa (vagabondajul):
ANTEC. 1 | ANTEC. 10 | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 315 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 07 | |
N | 34 | 34 | |
ANTEC. 10 | Pearson Correlation | 0. 315 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 07 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si extraversie-intraversie:
ANTEC. 1 | E | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | – 0. 238 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 176 | |
N | 34 | 34 | |
E | Pearson Correlation | – 0. 238 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 176 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si scala minciunii:
ANTEC. 1 | L | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | – 0. 126 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 477 | |
N | 34 | 34 | |
L | Pearson Correlation | – 0. 126 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 477 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si psihotism:
ANTEC. 1 | P | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1 | 0. 309 |
Sig. (2- tailed) | . | 0. 075 | |
N | 34 | 34 | |
P | Pearson Correlation | 0. 309 | 1 |
Sig. (2- tailed) | 0. 075 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si labilitate emotionala:
ANTEC. 1 | N | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1. 000 | . 226 |
Sig. (2- tailed) | . | . 200 | |
N | 34 | 34 | |
N | Pearson Correlation | . 226 | 1. 000 |
Sig. (2- tailed) | . 200 | . | |
N | 34 | 34 |
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si tulburarile de comportament:
ANTEC. 1 | C | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1. 000 | . 468 |
Sig. (2- tailed) | . | . 005 | |
N | 34 | 34 | |
C | Pearson Correlation | . 468 | 1. 000 |
Sig. (2- tailed) | . 005 | . | |
N | 34 | 34 |
** Correlation is significant at the 0. 01 level (2- tailed).
Corelatie Pearson intre tatuaje, taieturi, arsuri si nivelul mental:
ANTEC. 1 | GRUP. NM | ||
ANTEC. 1 | Pearson Correlation | 1. 000 | . 646 |
Sig. (2- tailed) | . | . 000 | |
N | 34 | 34 | |
GRUP. NM | Pearson Correlation | . 646 | 1. 000 |
Sig. (2- tailed) | . 000 | . | |
N | 34 | 34 |
** Correlation is significant at the 0. 01 level (2- tailed).
Prezentarea grafica a variabilelor incluse în studiu:
Se observa o distributie gaussiana a subiectilor din esantionul studiat dupa nivelul mental. Deci, subiectii care prezinta tatuaje, taieturi, arsuri au un nivel mental mediu.

Se observa de asemenea o distributie gaussiana a subiectilor din esantionul studiat în functie de tipul tatuajelor, taieturilor si arsurilor prezente.
Concluzionam ca majoritatea subiectilor prezinta semne particulare superficiale de o gravitate medie. Sunt câteva persoane care prezinta taieturi profunde, tatuaje multiple specifice mediilor subculturale si care coreleaza cu tulburari de personalitate de tip instabil- impulsiv.

Graficul ce reprezinta intensitatea tulburarilor de comportament se prezinta tot gaussian, accentuarile corelând cu tatuajele, taieturile si arsurile, ca factori de risc în structura de personalitate a recrutilor.
BIBLIOGRAFIE
1. Centrul Metodologic de Selectie Psihologica si Aptitudinala, 1998 – Reguli pentru examinarea psihologica în vederea repartitiei pe arme si unitati militare a tinerilor la recrutare si a recrutilor la încorporare, Bucuresti
2. Asist. Ovidiu LUNGU – Utilizarea programului SPSS 6. 1,
Facultatea de Psihologie si stiinte ale Educatiei.
* Centrul Militar Judetean Botosani