Now Playing

Movie Calendar

March 1

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Dolor Amet

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Sit Accumsan

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

March 2

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Dolor Amet

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Sit Accumsan

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

March 3

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Dolor Amet

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Sit Accumsan

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Divi Movies

Experience Movies

about Us

Nulla porttitor accumsan tincidunt. Donec sollicitudin molestie malesuada. Curabitur arcu erat, accumsan id imperdiet et, porttitor at sem. Curabitur non nulla sit amet nisl

Traian Herensei

In colectia Sinteze sociologice a editurii stiintifice apare in 1969 sub ingrijirea lui Pompiliu Caraioan, o prima editie a lucrarii Prolegomene la teoria sociologica semnata Traian Herseni. Aceasi colectie a mai publicat multe alte lucrari ale unor sociologi cunoscuti cum ar fi: D. Tranca, N. Bagdasar, Henry H. Stahl, Stela Cernea, Alexandru Pescaru, Miron Constantinescu, J. Szczepanski, P. Caraioan, L. Topa, T. Turter si multi alti. In colectia Sinteze sociologice apar monografii pe probleme, monografii pe autori, introduceri in diverse discipline ale sociologiei sau in domenii conexe. Temele abordate in aceasta colectie sunt structurate in patru serii: stiinte sociologice, metodologie si tehnici de cercetare sociala, discipline interferente cu sociologia (antropologie sociala si culturala, culturologie, sociopsihologie, etc) si interpretarea din punct de vedere sociologic a problemelor contemporaneitatii romanesti si mondiale.


Lucrarea este o introducere in sociologie, materialul fiind prezentat cititorilor structurat pe cinci capitole (sociologia individualista, sociologia integralista, dincolo si dincoace de individualism si integralism, socilogia dialectica si linii de corespondenta).


Cartetea este deopotriva interesanta pentru cititorii initiati in sociologie cat si pe cei care nu au luat contact cu aceasta disciplina pana acum. Autorul pleaca de la premisa ca o descriere prin definitii a sociologiei este anosta, dificila si fara rost, motiv pentru care prezinta sociologia prin intermediul diferitelor doctrine socilogice. Astfel, Traian Herseni considera ca trebuie facuta o analiza a fiecarui curent sociologic aratand care sunt adevarurile pe care acesta le aduce sociologiei si in ce puncte exista lacune in interiorul curentului. Cititorul poate sa aleaga astfel intre diferitele moduri de abordare pe cel care il atrage cel mai mult sau, de ce nu, pe cel care a fost verificat prin trecerea timpului.


Autorul face eforturi, si reuseste, de a nu-si transforma lucrarea intr-o lunga clasificare de curente sociologice, capitolele aratand diferite perspective asupra sociologiei. Prin discursul sau pro sociologie Traian Herseni doreste sa atraga cat mai multi necunoscatori indicandu-le acestora cateva dintre foloasele pe care le poate da sociologia: “Sociologia asa cum se prezinta in zilele noastre, la capatul unei dezvoltari vertiginoase, nu se reduce la teoria societatii. Ea are numeroase ramuri specializate care se ocupa de diferitele fenomene sociale in lumina sociologie, adica a complexelor sociale din care face parte integranta (sociologia economica, politica, juridica, domestica, a moralei, a culturii, a religiei, a artei, a cunoasterii, etc) si tot atatea ramuri aplicative (socilologia industriala, agrara, comerciala, financiara, urbana, rurala, a organizarii, a educatiei, a administratiei, a armatei, etc)” .


Primele doua capitole cele dedicate individualismului si integralismului corespund celor doua mari directii in care s-a dezvoltatl sociologia dupa parerea lui Herseni. Individualismul are ca figura centrala omul si relatiile sale cu semenii (realitate surprinsa in curetele: mecanicist, contractualist, psihologist, rationalist), iar integralismul pune acentul pe societate si relatiile din interiorul ei (aspecte descrise de curentele: naturalist, istoricist, sociologist, universalist). Capitolul trei se ocupa de reactia la aceste doua directii de analiza socilogica. Noologismul si fenomenologismul considera individul si societatea fete ale unei singure realitati unul, iar celalalt, imbina atat individul cat si societatea intr-o singura realitate de natura superioara. Penultimul capitul este dedicat in exclusivitate gandirii dialectice hegeliene si marxismului, ultimul capitol putand fi numit cu usurinta Concluzii.


Trebuie sa spunem ca epoca in care a fost editata aceasta carte si-a lasat si ea amprenta asupra lucrarii, existand pasaje in care se face critica societatilor burghezo-mosieresti care domina Vestul si o proasta apologie a marxismului, insa un cititor instruit poata sa descifreze anumite coduri impuse, sau sa elimine din citire chiar unele pasaje care nu sunt relevante.


In final trebuie spus ca lectura cartii este relativ usoara, in sensul ca oricine are cele mai elementare notiuni de sociologie, filosofie, sau psihologie, o va gasi ca pe un interesant si instructiv ghid al teoriilor si doctrinelor socilogice. De asemenea trebuie sa apreciem intentia autorului de a face o prezentare cat mai accesibila informatiilor sale astfel incat sa poata atinge un public cat mai larg.



Bibliografie:


Herseni, Traian; (1969) “Prolegomene la teoria sociologica” Bucuresti, Editura Stiintifica, Colectia “Sinteze sociologice”