Now Playing

Movie Calendar

March 1

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Dolor Amet

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Sit Accumsan

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

March 2

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Dolor Amet

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Sit Accumsan

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

March 3

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Dolor Amet

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Sit Accumsan

12:15p | 2:30 | 4:40 

Adipiscing

12:15p | 2:30 | 4:40 

Lorem Ipsum

12:15p | 2:30 | 4:40 

Divi Movies

Experience Movies

about Us

Nulla porttitor accumsan tincidunt. Donec sollicitudin molestie malesuada. Curabitur arcu erat, accumsan id imperdiet et, porttitor at sem. Curabitur non nulla sit amet nisl

Psiholog Daniela Cucu, psiholog principal Costica Gavrilita

INTEGRAREA NATO – NECESITATEA PROFESIONALIZARII ARMATEI

Aderarea tarii noastre la Alianta Nord – Atlantica implica dezvoltarea urmatoarelor capacitatii operationale ale fortelor militare :
– capacitatea de angajare eficienta ;
– desfasurarea rapida si mobilitate ;
– superioritatea fortelor si infrastructurii si sprijinul incluzând logistica si rotatia fortelor.
Folosirea acestor capacitati presupune utilizarea unei tehnologii avansate, adecvate, mentinerea superioritatii informationale în operatiile militare si a unui personal calificat, cu un larg spectru de competente.
Fortele Aeriene, Terestre si Navale, luate împreuna, trebuie sa fie de o calitate, cantitate si pregatire suficiente pentru a contribui la descurajarea si apararea împotriva atacurilor limitate asupra statelor membre ale Aliantei.
Alianta trebuie sa poata forma grupari mari de forte prin întarirea lor, prin mobilizarea rezervelor sau prin reconstituire astfel încât sa aiba capacitatea de raspuns la orice schimbare a mediului de securitate.
Aceste forte vor fi pregatite sa sustina actiuni de durata în interiorul sau în afara teritoriului national, inclusiv prin rotatia fortelor desfasurate. Trebuie creata, în acelasi timp, capacitatea de întarire si realimentare în timp util, pentru realizarea unui înalt grad de asigurare, mobilitate si flexibilitate.
Este necesar ca fortele sa fie capabile sa îndeplineasca întreaga zona de misiuni pentru care a fost creata Alianta, iar aceasta sa fie credibila si eficienta.
Misiunile esentiale vor include : controlul; protectia si apararea teritoriului; asigurarea folosirii neîngradite a liniilor de comunicatie maritime, aeriene si terestre; controlul maritim si protejarea desfasurarii fortelor de descurajare stationate pe mare; conducerea unor operatii aeriene, independente si multinationale, asigurarea unui spatiu aerian sigur si a unei aparari aeriene extinse si eficiente; supravegherea, protectia informatiilor, actiuni de recunoastere si razboi electronic; furnizarea de facilitati de comanda si control eficiente si flexibile, inclusiv un stat major multinational întrunit. Aliatii vor manifesta precautie fata de capacitatile de razboi chimic si biologic ale adversarului.
Capacitatea de a constitui forte mai mari, corespunzator echipate si instruite, în mod eficient si la un nivel care sa le asigure posibilitatea de a îndeplini întreaga gama de misiuni ale Aliantei, va contribui în mod esential la efortul de gestionare a crizei si la aparare. Aceasta se refera la capacitatea de interventie în orice domeniu supus riscului si la stabilirea prezentei fortei multinationale în momentul si locul unde este nevoie.

SELECTIA TINERILOR PENTRU ARMATA

Criteriile unice pentru cunoasterea si selectia psihologica a militarilor angajati pe baza de contract, ca militari ai mileniului III, corespund noilor exigente cerute de aderarea tarii noastre la N.A.T.O.
Cunoasterea particularitatilor de ordin psihic ale militarilor angajati pe baza de contract începe cu examenul psihologic de la recrutare – încorporare, urmat de examenul de selectie în vederea angajarii si continuat cu examenele psihologice sustinute în vederea reînnoirii contractului sau pentru alte genuri de activitati.
Examinarea psihologica a militarilor angajati pe baza de contract se fundamenteaza pe metode standardizate, care ajuta la surprinderea si discriminarea aptitudinilor personale potrivit naturii solicitarilor specifice categoriei investigate, precum si a modului în care acestea se repercuteaza asupra performantelor profesionale. Informatiile obtinute sunt convertite în semnificatii psihologice, care concura la definirea profilului psihologic ca predictor al succesului profesional.
Principalele criterii psihologice de selectie sunt :
1. potentialul intelectual general ;
2. trasaturile structurii de personalitate ;
3. performantele psihoprofesionale ca militar în termen ;
4. evolutia personala – surprinsa în etapele de cunoastere psihologica;
5. potentialul aptitudinal special (în functie de arma).
Deci, profilul psihoaptitudinal al militarului mileniului III s-ar concretiza în urmatoarele caracteristici :
– gândire flexibila, disponibilitatea de asumare constienta a riscului, în conditiile evaluarii exacte a gradului de dificultate a sarcinii, comparativ cu posibilitatile proprii de a o realiza, o buna capacitate de învatare, posibilitati de întelegere si executare corecta si indicatiilor si sarcinilor primite ;
– personalitate dinamica, realista; actiuni rapide si decizii corecte, constanta în actiuni, maturitate si autocontrol, sociabilitate, cooperare, o buna aderare la normele sociale si de grup, o buna integrare sociala, stabilitate emotionala, obiectivitate, toleranta crescuta la frustrare, o motivatie intrinseca pentru armata, capacitati empatice pentru o buna relationare interpersonala contribuind la coeziunea grupului militar, optimism, perseverenta;
– sa posede o buna inteligenta emotionala (Inteligenta emotionalã nu este un concept nou în sine, dar a stat în umbra celui de “inteligentã rationalã”.Cele douã concepte nu sunt contradictorii, ci doar separate. Inteligenta emotionalã este abilitatea unei persoane de a întelege si a-si gestiona eficient emotiile sale, de a întelege si a se descurca cu emotiile celor din jur. Inteligenta emotionalã înseamnã folosirea inteligentã a emotiilor în viata profesionalã si personalã. Abilitãtile intra- si interpersonale pe care le cuprinde inteligenta emotionalã vin în completarea celor legate de inteligenta rationalã. Inteligenta emotionalã (EQ) adaugã mai multe calitãti care ne determinã sã fim cu adevãrat oameni. În timp ce IQ-ul creste de la o generatie la alta, EQ-ul are tendinta sã scadã, fiind în strânsã legãturã cu diverse probleme sociale, depresia, agresivitatea, delinventa, deficitul de atentie.
– nivelul de educatie – studii medii sau superioare.
Deprinderi practice :
– operare P.C. ;
– permis de conducere auto ;
– cunoasterea limbii engleze ;
– o buna pregatire fizica.

Profilul psihomoral al luptatorului antiterorist descris de psiholog dr.Radu Nicolae include urmatoarele variabile :
– echilibrul psihic ;
– simtul responsabilitatii ;
– capacitate de executie ;
– atentie ;
– memorie ;
– toleranta la frustrare ;
– capacitate de analiza ;
– independenta ;
– autocontrol ;
– camaraderie ;
– sociabilitate -un temperament participativ, persoana este dispusa spre interrelationare cu ceilalti ;
– prezenta sociala se exprima prin siguranta de sine, echilibru emotional, eficienta în actiune, simt practic si capacitate de decizie de nivel superior;
– acceptarea de sine prezinta multumirea de sine, perseverenta în actiune si constientizarea propriilor valori;
– sentimentul de bunastare personala prezinta optimismul, încrederea în fortele proprii; persoana este energica, încrezatoare cu un nivel de aspiratie ridicat, are capacitatea sa faca fata solicitarilor misiunilor specifice ;
– comunalitatea semnifica pentru întreg esantionul un nivel de conformism si optimism mai mare decât media etalonului national; o persoana organizata, cu simtul datoriei si al responsabilitatii fata de misiunile ce-i revin si cu o conduita psihocomportamentala echilibrata;
– realizarea prin conformism indica faptul ca persoana are un nivel de aspiratie ridicat, ambitios, cu o buna orientare fata de autoritate si regulile stabilite, tinde spre prestigiul profesional; independenta pronuntata în gândire si actiune, vivacitate intelectuala si hotarâre în urmarirea obiectivelor propuse ;
– realizarea prin independenta – reflecta interesul persoanei pentru acele situatii în care se pune în valoare potentialul propriu, independenta în gândire si actiune ; sigur pe sine, luptatorul antiterorist prefera sa actioneze practic decât sa faca planuri ;
– eficienta intelectuala – persoana prezinta o gândire logica, curiozitate fata de nou si o buna capacitate de întelegere a situatiilor ;
– autocontrolul – indica faptul ca persoana este precisa, sigura pe sine în actiune si cu o buna capacitate de adaptare la normele de convietuire sociala ;
– toleranta la frustrare releva lipsa prejudecatilor si deschiderea catre exterior; intuitiv, cu o gândire logica, binevoitor si altruist, luptatorul antiterorist îi accepta pe ceilalti asa cum sunt ;
– flexibilitatea – evidentiaza adaptabilitatea în gândire si comportament social, o toleranta crescuta la ambiguitate si nesiguranta; persoana este neformala, cu nevoie de miscare si actiune, cu simtul umorului si cu posibile tendinte de supradimensionare a propriilor calitati.
La aceste caracteristici psihice ale luptatorului antiterorist, prezentate în cercetarea de mai sus, recomandam implicarea militarului profesionist într-un proces de învatare continua incluzând si activitatea de calire psihica.
Prezentam în continuare structura unei aplicatii de calire psihica:

ObiectiveMod de materializare
1.     Spirit de ordine2.     Disciplină3.     Punctualitate4.     Promptitudine5.     Deprinderea de a executa întocmai ordinele6.     Deprinderea de a acţiona în ordine7.     Trecerea imediată la executarea ordinelor, fără întrebări inutile sau discuţiiAlarmarea participanţilor cu aducerea lor de la domiciliu sau declanşarea aplicaţiei la ieşirea din tura de serviciu.
1.      Atenţie voluntară2.      Memorie3.      Calmul, stăpânirea de sineComunicarea misiunii:participarea la capturarea şi/sau nimicirea unui grup terorist care a atacat un obiectiv
1.      Rapiditatea2.      Calmul3.      LinişteaPregătirea pentru acţiune:echipare,ridicarea armamentului, îmbarcarea în autovehicule
1.      Spiritul de orientare2.      Stabilitatea atenţiei3.      Liniştea, calmulDeplasarea la locul acţiunii
1.      Atenţia, vigilenţa2.      Spiritul de orientare3.      Atenţia4.      OperativitateaDebarcareaPrecizarea misiuniiDeplasarea pe jos spre aliniamentul de desfăşurare
1.      Atenţia, vigilenţa2.      Spiritul de observaţie3.      Reacţii prompte în caz de surpriză4.      Folosirea adăposturilor5.      Rapiditatea manevrelor6.      CamaraderiaRespingerea unui atac executat prin surprindere de către un grup terorist
1.      Asumarea riscurilor2.      Stăpânirea de sine3.      Agilitatea, rapiditatea4.      VigilenţaCapturarea teroriştilor
1.   Folosirea terenului şi acoperişului2. Spiritul de observaţie3. Ingeniozitatea4.   Atenţia concentrată şi distributivă, cu volum mare5.      Memorarea peisajului6.      Sesizarea schimbărilor din peisaj7.      Camaraderia8.      Calmul9.      Evitarea zgomotului şi a mişcărilor inutile10. RăbdareaTrecerea temporară în dispozitivul de apărare a obiectivuluiAcordarea primului ajutor celor răniţi, evacuarea acestoraOrganizarea observării şi apărării
1.      Calmul, liniştea2.      Disciplina, spiritul de ordine3.      Grija de armamentIeşirea din dispozitivul de pază, punerea în ordine a ţinutei şi a tehnicii de luptăÎmbarcarea şi începerea deplasării spre unitate
1.      Executarea întocmai a ordinelor, fără discuţii şi comentarii2.      Calmul, stăpânirea de sine3.      Suportarea cu calm a oboselii4.      Atenţia, vigilenţa5.      Rezistenţa fizică6.      Evitarea zgomotelor inutile7.      Spiritul de orientare8.      Menţinerea direcţiei şi a legăturii pe timpul depăşirii obstacolelor9.      Spiritul de întrajutorare, camaraderia10.  Spiritul activ, energia11.  Capacitatea de a reacţiona prompt în situaţii surpriză12.  Hotărârea, perseverenţa în îndeplinirea misiunii13.  Învingerea rezistenţei interioare (reţinerii) la traversarea înot a unui curs de apăPrimirea pe timpul deplasării a ordinului de a se deplasa pe jos la … scotocind pădurea …în scopul descoperirii şi capturării unui grup de terorişti semnalat în zona …Debarcarea de pe mijloacele de transport şi executarea unui marş pe jos de 5 – 6 km pentru a ajunge la poligonul de tragere.Ocolirea unor obstacole naturaleRipostă adecvată la focul deschis de teroriştiTraversarea unui curs de apă înot sau prin vad, a unei mlaştiniEscaladarea unor obstacoleAcordarea de ajutor camarazilor de teren prin care trebuie să treacă grupulRaportarea rezultatelor
1.      Spiritul de întrajutorare2.      IniţiativaAcordarea de ajutor camarazilor care nu ştiu să înoate
1.Executarea întocmai a ordinelor2. Disciplina3.      Grija de bunuri (armament)4.      Calmul, liniştea, spiritul de întrajutorare5.      Conştiinciozitatea6.      Răbdarea7.      Rezistenţa la tentaţiiCurăţarea armamentuluiControlul armamentuluiIgienizarea personală şi intrarea la masă.Reacţie promptă la un atac terorist (dezlănţuit în timpul servirii mesei)
1.      Executarea tragerii în condiţii de stres fizic şi psihic (vacarm, explozii apropiate)2.      Calmul, stăpânirea de sine3 Atenţia concentratăIntrarea în poligonul de tragere şi executarea unei şedinţe prin foc la gura ţevii, precum şi din mers, frontal şi lateral faţă de obiective, în condiţii de vacarm
1.      Memoria vizuală (a dispunerii spaţiale a unor obiective, a figurii umane)2.      Elaborarea unui portret robot3.      AtenţiaAnaliza rezultatelor trageriiIeşirea din poligon şi testarea în scris a celor memorate pe timpul unui moment anterior (schema zonei cercetate, a unui grup de autovehicule, descrierea unei persoane întâlnite pe parcurs etc.)

În concluzie, desi de mersul realizat prin aceasta lucrare nu epuizeaza tema abordata, se poate spune ca informatiile reunite au reusit prezentarea unui profil psihoaptitudinal al militarului mileniului III.

R E Z U M A T

Aderarea tarii noastre la Alianata Nord-Atlantica implica dezvoltarea unor capacitati operationale superioare ale fortelor militare, care vor fi constituite din personal calificat, incluzând cadre militare (ofiteri si subofiteri) si militari angajati pe baza de contract.
Deoarece, la centrul militar nu facem selectie pentru cadrele militare, ci doar pentru militarii angajati pe baza de contract, în lucrarea prezenta m-am referit la aceasta categorie cu care lucrez.
Militarii angajati pe baza de contract, ca militari ai mileniului III, vor avea urmatorul profil psihoaptitudinal :
– gândire flexibila, disponibilitatea de asumare constienta a riscului, în conditiile evaluarii exacte a gradului de dificultate a sarcinii, comparativ cu posibilitatile proprii de a o realiza, o buna capacitate de învatare, posibilitati de întelegere si executare corecta si indicatiilor si sarcinilor primite ;
– personalitate dinamica, realista; actiuni rapide si decizii corecte, constanta în actiuni, maturitate si autocontrol, sociabilitate, cooperare, o buna aderare la normele sociale si de grup, o buna integrare sociala, stabilitate emotionala, obiectivitate, toleranta crescuta la frustare, o motivatie intrinseca pentru armata, capacitati empatice pentru o buna relationare interpersonala contribuind la coeziunea grupului militar, optimism, perseverenta;
– sa aiba urmatoarele deprinderi practice : operare pe calculator, permis de conducere auto, cunoasterea limbii engleze, o buna pregatire psihica ;
– ca nivel educativ sa aiba studii medii sau superioare.

***

BIBLIOGRAFIE

1. Allport W.Gordon, 1980 – Structura şi dezvoltarea personalităţii, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti.
2. Bădălan E., Frunzeti T., 2003 – Forţe şi tendinţe în mediul de securitate european, Ed. Academiei Forţelor Terestre, Bucureşti.
3. Centrul de Selecţie Psihologică şi Aptitudinală, 2003 – Metodologia de examinare psihologică a militarilor angajaţi pe bază de contract, Bucureşti.
4. Centrul de Selecţie Psihologică şi Aptitudinală, 1998 – Reguli pentru examinarea psihologică în vederea repartiţiei pe arme şi unităţi militare a tinerilor la recrutare şi a recruţilor la încorporare, Bucureşti.
5. Coşcodaru I., Neagoe V., 2002 – Un vis în devenire Europa unită, Bucureşti.
6. Goleman D., 2001 – Inteligenţa emoţională, Ed. Curtea Veche, Bucureşti.
7. Pitariu H, Sîntion F., 2003 – Psihologia luptătorului, Ed. Militară; Bucureşti.
 



* U.M.02516 Botosani
** U.M. 02447 Iasi