Sonia Coman: DESPRE FRUMOSUL DIN NOI ȘI DIN JURUL NOSTRU

Publicat deMadalina Marcu

de Sonia Coman

Scriu aceste rânduri pentru a împărtăși câteva observații și îndemnuri despre curajul de a ne accepta, despre frumosul din noi și din jurul nostru și despre vocea interioară care ne canalizează creativitatea. Voi începe prin o scurtă incursiune în lumea mea și voi continua cu o prezentare succintă a câtorva valori care m-au ajutat în parcursul meu.

De când mă știu, am crezut că pot face lumea mai bună prin artă. Această idee mă călăuzește în continuare. Totul a început când, la doar câțiva ani, luam lecții de desen și pictură și participam cu succes la competiții de artă internaționale. Aventura artistică a continuat prin poezie și teatru. În anii de școală, am scris poezii de inspirație japoneză (haiku, tanka, renku) și am decis să învăț limba japoneză pentru a putea citi și compune în limba de origine a acestor forme literare. În liceu, am scris o piesă de teatru pe care am tradus-o în limba engleză. Câțiva ani mai tarziu, la universitatea Harvard, unde am urmat studiile de licență, piesa mea a fost selectată și pusă în scenă la teatrul comunității. Au urmat alte reprezentații și alte producții pentru care am lucrat ca scenograf și costumier. În prezent predau un curs introductiv de istoria artei la universitatea Columbia, scriu o teză de doctorat, la aceeași universitate, despre ceramica franceză de inspirație japoneză și călătoresc prin diferite țări pentru a face cercetare și a ține conferințe. În timpul liber, scriu articole și recenzii, compun poezii, vorbesc cu părinții la telefon, îi sunt alături logodnicului meu, visez, cu ochii deschiși, la o lume guvernată de pace deplină și încerc să mă decid ce fel de pisică mi-ar plăcea să am. Și când lucrez, și când mă relaxez, îmi propun să fiu prezentă. Aici, acum, cu tot ce e în jurul meu, cu trecutul și viitorul meu, cu ce gândesc, cu ce fac și mai ales, cu ce simt că e în puterea mea și de datoria mea să fac pentru binele comun.

Când am început să mă gândesc la contribuția pe care o voi aduce acestui proiect, mi-am amintit de atâtea sfaturi primite de la părinți și mentori, povești de succes (ale mele și ale altora), romane și poezii și nu în ultimul rand, imagini puternice care au schimbat lumea. Cum nu pot cuprinde toate aceastea în doar câteva pagini, voi elabora patru idei călăuzitoare care mi-au fost si îmi sunt de ajutor, în speranța că îi voi inspira pe cititori.

1. Pentru a ne valorifica potențialul creativ, avem nevoie de curaj ca să acceptăm că ceea ce suntem nu corespunde unei categorii bine delimitate de societate, de cineva care exercită influență asupra noastră (mentor, angajator, prieten, membru al familiei, partener de viață, etc.) sau chiar de noi înșine.

Ce te faci dacă toată viața ai vrut să devii avocat, părinții vor neapărat să fii medic, dar ceva inăuntrul tău te îndeamnă să studiezi astrofizica, iar profesorul de desen îți spune că ai un talent excepțional? Un astfel de tablou al identității tale arată foarte bine, pentru că totul e zugrăvit în termeni pozitivi, dar este totodată și foarte derutant. Ajungi să te întrebi: cine ești tu, de fapt?

În cazul meu, această dilemă a început timpuriu și a continuat vreme de mulți ani. Chiar și acum, când sunt întrebată despre identitatea mea profesională, vreau să răspund cu sinceritate și să afirm că sunt artist plastic, poet, dramaturg, istoric, critic de artă, doctorand, profesor, activist cultural, curator. De asemenea, organizator de evenimente culturale, administrator, traducător, ilustrator de carte și redactor la câteva reviste. Și ar mai fi și alte astfel de categorii profesionale pe care le-aș putea adăuga pentru a descrie cu exactitate tot ce fac. Într-o lume din ce în ce mai specializată, care nu are răbdare pentru răspunsuri lungi și nuanțate, eu nu mă încadrez într-un pătrățel, ci ocup o grilă de formă neregulată. Am descoperit că soluția nu este aceea de a mă restrânge la unul dintre pătrățelele disponibile. Soluția este să inventez un poligon care să cuprindă tot ceea ce eu reprezint. Lumea se va familiariza cu noua formă, va accepta noua categorie, vor fi și alții care vor simți că aparțin aceluiași poligon.

Un proiect la care am lucrat ca stagiară la muzeul Luvru a reprezentat una dintre cele mai frumoase experiențe care mi-au demonstrat acest fenomen. Pentru un proiect curatorial și de restaurare, desfășurat de muzeul Luvru în colaborare cu revista Technè, am făcut cercetare despre o pictură franceză de secol 18 (enigmaticul portret “Pierrot/ Gilles” al artistului Antoine Watteau). Pe baza cercetării efectuate, am pictat o versiune a picturii în care mi-am imaginat cum ar fi arătat tabloul în forma sa originală (înainte de a fi decupat și re-înrămat un secol mai târziu). Pictura mea a fost inclusă ca ilustrație a proiectului în revista muzeului. Această activitate a combinat în mod ideal identitatea mea ca pictor și cercetător și a contribuit la o mai bună înțelegere a acelui tablou, îndrăgit de vizitatorii Luvrului de pretutindeni.

Daca nu există un nume pentru cine ești sau vrei să fii, inventează-l tu și apoi mergi mai departe. Din literatura sociologică relativ recentă, recomand articolele “Sandpiles of Opportunity: Success in the Art World” (publicat de Giuffre în Social Forces în 1999) și “Collaboration and Creativity: The Small World Problem” (publicat în American Journal of Sociology în 2005) cu privire la fenomenul prin care categorizarea profesională poate limita inventivitatea celor din industriile creative. Nivelul de comfort al individului cu propria identitate profesională afectează succesul pe care individul îl poate avea în contextul propriei cariere și în contextul impactului său asupra societății.

2. Creativitatea se manifestă și se cultivă dacă perseverăm și dacă reușim să găsim metode eficiente pentru a limita sau a elimina anxietățile mari și mici.

Din experiența mea de până acum, am învățat că cea mai bună cale de urmat este să încerci, chiar dacă sunt motive să crezi că vei eșua. Ce ne împiedică cel mai tare în a ne urma visurile este teama care ne paralizează, teama care ne face să ne uităm la televizor în loc de a scrie cartea pe care visăm să o scriem, teama aceea care ne convinge că e mai bine să renunțăm decât să ne expunem riscurilor unui eșec. Teama este un mare inamic al creativității. Sunt, desigur, și frici creatoare – acelea care ne împing să inovăm de nevoie – dar temerile de fiecare zi sunt adesea inhibitoare.

Când îmi pregăteam dosarul de aplicație pentru universități americane, știam că voi avea de luat unul sau două examene de matermatică (SAT I/ II). Ca elevă a Liceului de Artă, pe profilul uman, la secția de grafică, nu urmasem cursuri suficiente de matematică și aveam nevoie de pregătire suplimentară. Îmi amintesc cum un profesor și-a exprimat îndoiala că voi putea recupera ani de instrucție pentru a putea face față cu succes examenelor pe care urma să le dau. Această remarcă și propriile mele îndoieli îmi consumau energia pe care aș fi vrut să o folosesc tocmai pentru a studia matematica. Într-o zi, am decis să mă eliberez de teamă și să mă focalizez exclusiv pe obiectivul propus. Fără bariere impuse de anxietate, am recuperat ce nu învățasem la școală și am obținut scor maxim la examene. Matematica a devenit o pasiune și continui și astăzi să învăț singură și să rezolv probleme, de dragul științei și ale unor provocări care îmi stimulează gândirea. Anumite principii matematice și relații logice m-au inspirat în activitatea artistică și m-au ajutat să comunic mai clar și mai eficient.

Dacă ne eliberăm de teamă și acceptăm eventualitatea unui eșec, putem descoperi resurse excepționale pe care nici nu știam că le avem. Astfel putem deveni mai buni pentru noi înșine și pentru comunitatea în care trăim.

3. Explorarea propriei creativități ne oferă capacitatea de a recunoaște frumosul din noi și din jurul nostru.

Uneori pictez sau scriu fără să reproduc o realitate exterioară. De exemplu, scriu o poezie despre gândurile pe care le am în timp ce scriu sau pictez o compoziție abstractă. În acele momente, imaginația îmi ghidează procesul creator și îmi aduce, în planul conștiinței, elemente de frumos (linii, culori, combinații de cuvinte) care mă surprind și pe care le învăț ca și cum le-aș vedea sau le-aș citi dintr-o sursă exterioară mie.

Atunci când ne racordăm la propria creativitate, putem recunoaște ce este frumos în noi înșine. Acest exercițiu ne ajută, de asemenea, să fim mai conștienți de ce este frumos în jurul nostru. Capacitatea de a percepe și de a accepta frumosul care ne definește și care ne înconjoară poate avea un impact extraordinar de pozitiv asupra modului în care înțelegem viața. Aceasta este o mare putere a artei.

Recunoașterea și celebrarea frumosului reprezintă o contribuție excepțională pe care cei din domeniile creative o pot aduce societății. Prin promovarea esteticii japoneze, care ne îndeamnă să conștientizăm frumosul în fiecare clipă, prin icoanele ortodoxe pe care le-am pictat și despre care am vorbit la școli și universități americane, am încercat și încerc în continuare să îi fac pe cei din jurul meu să se schimbe în bine prin frumos.

4. Dialogul interior ne canalizează creativitatea pentru a inventa sau a identifica soluții. Acest dialog interior oferă un spațiu emoțional care încurajează creativitatea și eficientizează procesele de gândire.

Dialogul pe care îl am cu mine însămi m-a călăuzit, mi-a dat speranță, m-a certat și m-a lăudat când aveam nevoie să fiu mustrată sau apreciată și nimeni altcineva nu a făcut-o, mi-a deschis ochii să văd ce e dincolo de un mare obstacol și astfel m-a ajutat să îl depășesc. Am învățat că acest dialog interior e calea cea mai sigură de a ne descoperi și exploata creativitatea pentru propriul bine și pentru binele comun.

În cadrul unui proiect cultural pentru care am lucrat recent, coordonat de Artbeat (agenție de artă și divertisment din New York), angajații unei companii financiare au fost încurajați să își exteriorizeze dialogul interior prin intermediul artei fotografice și al analizei vizuale ghidate. Acest proces i-a ajutat pe angajați să conștientizeze probleme pe care le ignorau, să îmbunătățească relațiile cu colegii și astfel să creeze un mediu de muncă mai plăcut și mai eficient. În ultimii doi ani, m-am implicat tot mai des în proiecte care oferă arta ca soluție pentru probleme în alte sfere profesionale. Aceste proiecte mi-au adus o mare satisfacție profesională și cred că modelul lor poate fi adaptat și aplicat în contextul inițiativelor civice pentru dezvoltarea comunităților locale.

Vocea interioară este deseori vocea propriei creativități. Această voce merită să i se acorde o identitate publică prin care să poată fi auzită și de alții, nu numai de noi înșine. Vocea creativității prin care dialogăm lăuntric se cere exprimată, iar activitățile culturale sunt adesea cele mai eficiente metode pentru a exterioriza un dialog interior. Sper ca societatea românească, la nivelul comunităților locale, să încurajeze exploatarea și unirea resurselor creative, mai ales în rândul tinerilor. Aceste idei care altfel s-ar pierde fără să fie vreodată auzite pot forma o voce a comunității care să vorbească pentru binele tuturor.

AGRICULTURA | CONCEPTE SI INSTRUMENTE OPERATIONALE

al patrulea volum al seriei realizate de Editura Club Româniacoordonat de Mihai Aniței și Marius Stoianpeste 115 autori cu viziuni despre reforma PACtransformarea digitală a agriculturii, creșterea randamentului activității agricole Puteti descarca varianta online in...

ROMANIA DIGITALA | CONCEPTE SI INSTRUMENTE OPERATIONALE

al treilea Caiet Documentar al seriei realizate de Editura Club Româniacoordonat de Radu Puchiu, Marius Stoian și Marcel Foca135 de autori cu viziuni în 1120 paginiabordare unitară a digitalizării, pentru transformarea digitală a statului, economiei și societății...

Editoriale Escoala.ro

+ MARIUS STOIAN | CONCEPTELE VIITORULUI EXPLICATE Episod 1 Episod 2 Episod 3 Episod 4 Episod 5 Episod 6 Episod 7 Episod 8 Episod 9 Episod 10 ---- + CAIETE DOCUMENTARE CLUB ROMANIA | CONCEPTE SI INSTRUMENTE OPERATIONALE ENERGIATRANSPORTURI SI INFRASTRUCTURAROMANIA...

Marius Stoian | Conceptele viitorului explicate | Episod 6

La zece ani de Club România, lansăm formatul Top 5 Global, cu idei, concepte și evenimente care modelează lumea, pentru toți cei care cred în proiectul România Europeană. https://youtu.be/7TxSUH39Czk | SECTIUNE DEZVOLTATA CU SPRIJINUL ROMGAZ |

CAIET DOCUMENTAR CLUB ROMANIA | ENERGIA

Energia. Concepte și instrumente operaționale” primul Caiet Documentar al seriei realizate de Editura Club Româniacoordonat de Marius Stoian și Clara Volintirucuprinde analizele a peste 40 de specialiști din domeniul energieicuvântul introductiv este semnat de acad....

Marius Stoian: Conceptele viitorului explicate | Episod 7

La zece ani de Club România, lansăm formatul Top 5 Global, cu idei, concepte și evenimente care modelează lumea, pentru toți cei care cred în proiectul România Europeană. https://youtu.be/2n8VwGpYlb0 | SECTIUNE DEZVOLTATA CU SPRIJINUL ROMGAZ...

S-ar putea sa iti placa…